1. Ενότητα:Δηλαδή οι
λεπτομέρειες της παραγράφου δε θα πρέπει να περιέχουν άσχετες καιάστοχες
σκέψεις, που ανατρέπουν την κύρια ιδέα που διατυπώνεται στη θεματική
περίοδο.
Παράγραφος χωρίς ενότητα
Το «Πανόραμα» είναι ένα πολύ καλό
κατάστημα. Μέσα είναι πολύ μοντέρνο και καθαρό. Τα σύγχρονακαταστήματα πρέπει
να είναι καθαρά. Η μητέρα μου, όταν πάει για ψώνια, ευχαριστιέται να κάθεται
εκεί, να παίρνει το τσάι ή τον καφέ
της και να κουβεντιάζει ύστερα από τα ψώνια με τις άλλες κυρίες. Το«Πανόραμα»
είναι ιδεώδες κατάστημα, για να αγοράσει κανείς σαπούνια, ξυραφάκια, κρέμες
ξυρίσματος,οδοντόπαστες, οδοντόβουρτσες και άλλα είδη για την τουαλέτα. Έχει
πάντοτε μεγάλη ποικιλία ειδών και τιμές πολύ λογικές.
Παράγραφος με ενότητα
Το «Πανόραμα» είναι
ένα πολύ καλό κατάστημα. Είναι μέσα πολύ μοντέρνο και καθαρό.
Διαθέτει σύστημα κλιματισμού και σύγχρονους ψυκτικούς εξοπλισμούς. Η
μητέρα μου ευχαριστιέται να κάθεται εκεί, μετά τα ψώνια, να παίρνει το τσάι ή
τον καφέ της και να κουβεντιάζει με τις άλλες κυρίες, γιατί είναι ήσυχα και οι υπάλληλοι του καταστήματος είναι
φιλικοί και ευγενικοί. Το «Πανόραμα» είναι ιδεώδεςκατάστημα, για να αγοράσει
κανείς σαπούνια, ξυραφάκια, κρέμες ξυρίσματος, οδοντόπαστες, οδοντό-βουρτσες
και άλλα είδη τουαλέτας. Έχει πάντοτε μεγάλη ποικιλία ειδών και πολύ λογικές
τιμές.
2. Πληρότητα:Δηλαδή η κύρια ιδέα που εκφράζεται στη θεματική περίοδο θα πρέπει ναυποστηρίζεται με
πλούσιες λεπτομέρειες που να εξετάζουν το θέμα της απ’ όλες τις πλευρές.
Παράγραφος
χωρίς πληρότητα
Θαυμάζω το φίλο μου
τον Πέτρο, γιατί είναι προικισμένος με καλλιτεχνικό ταλέντο, ευγένεια και εξυπνάδα.
Είναι πολύ έξυπνος και αντιλαμβάνεται αμέσως και τα πιο σύνθετα και δύσκολα
προβλήματα.Πάνω από όλα είναι λεπτός και ευγενικός σε όλους. Είναι πράγματι
αδύνατο να μην τον θαυμάζει κανένας.
Παράγραφος με πληρότητα
Θαυμάζω το φίλο μου
τον Πέτρο, γιατί είναι προικισμένος με
καλλιτεχνικό ταλέντο, ευγένεια και εξυπνάδα.
Όχι μόνο ζωγραφίζει με αρκετή
άνεση τοπία και πρόσωπα, αλλά είναι και πολύ
καλός μουσικός και ηθοποιός. Περισσότερα από δέκα έργα του διακοσμούν τους διαδρόμους του Γυμνασίου και τηναίθουσά μας. Η χορωδία μας χρωστά την επιτυχία της
στη μουσική του ιδιοφυΐα και οι θεατρικές μαςπαραστάσεις οφείλουν τη φήμη τους
ιδιαίτερα στη δική του προσφορά ως σκηνοθέτη και ηθοποιού. Οι δραστηριότητές
του αυτές δεν τον εμποδίζουν να έχει άριστη επίδοση στα μαθήματα. Με μια απλή
ματιά αντιλαμβάνεται και ξεδιαλύνει τα πιο δύσκολα και σύνθετα προβλήματα, οι εκθέσεις του είναι υποδειγματικές
και ο πλούτος των γνώσεών του αξιοθαύμαστος. Παρ’ όλες αυτές τις αρετές ο
Πέτρος δενέχει καθόλου εγωισμό ή έπαρση.
Πραγματικά ο φίλος μου είναι από τους πιο ευγενικούς νέους πουγνώρισα.
Αν κάποιος αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα, μπορεί να αποταθεί σ’ αυτόν χωρίς
δισταγμό. Αν είναι άρρωστος, αυτός θα είναι ανάμεσα στους πρώτους που θα
τον επισκεφτούν, κι αν είναι λυπημένος, αυτόςθα
είναι εκείνος που θα τον κάνει να ευθυμήσει. Νομίζω λοιπόν πως, όταν ένας
άνθρωπος συγκεντρώνει τέτοια χαρίσματα, είναι αδύνατο να μην
τον θαυμάζει κανένας.
3. Σύνδεση-αλληλουχία:Δηλαδή οι λεπτομέρειες θα πρέπει να εκτίθενται με λογική σειράκαι τάξη και
να συνδέονται μεταξύ τους με τέτοιο τρόπο, ώστε ο αναγνώστης να κατανοείαμέσως το
κείμενο και να μην συναντά πουθενά χάσματα (= κενά που διακόπτουν τη ροή
τηςανάγνωσης).
Παράγραφος χωρίς σύνδεση και αλληλουχία
Ένα εξάμηνο προσαρμογής στο νέο
μου Γυμνάσιο με έκανε να διακρίνω πολύ καλά μερικές από τιςδιαφορές. Υπάρχει ένα
κλίμα ελευθερίας, που κάνει ισχυρή αντίθεση με την καταπιεστική
πειθαρχία.Υπάρχουν ανεπαίσθητες διαφορές στη συμπεριφορά και στο
λεξιλόγιο ανάμεσα στους καθηγητές με τηνπολιτισμένη συμπεριφορά και
το λεπτό χιούμορ και στους επιφυλακτικούς καθηγητές. Μπορώ μερικέςφορές να νιώσω τη μεγάλη παράδοση ακόμα και στον αέρα.
Μπορώ να μυρίσω απλώς τη σκόνη τηςκιμωλίας πάνω στον πίνακα. Ενδιαφέρομαι
πιο πολύ τώρα για μερικές χειροπιαστές διαφορές σ’ αυτό που διευθυντής μας συνηθίζει να ονομάζει διαδικασία
μαθήσεως. Τρεις είναι οι πιο ενδιαφέρουσες: α)διαφορές
στη μέθοδο μελέτης, β) διαφορές στην πορεία διδασκαλίας μέσα στην τάξη και γ)
διαφορές στοσύστημα εξετάσεων.
Παράγραφος με σύνδεση και αλληλουχία
Ένα εξάμηνο προσαρμογής, μετά τη
μεταγραφή μου από το Γυμνάσιο του Κιλκίς στο νέο μου Γυμνάσιοστη Θεσσαλονίκη, μ’ έκανε να διακρίνω πολύ
καλά μερικές διαφορές μεταξύ των δύο σχολείων. Πολλέςαπό αυτές
είναι ολοφάνερες. Π.χ υπάρχει ένα κλίμα ελευθερίας στο νέο
μου Γυμνάσιο, που κάνει ισχυρή αντίθεσημε τηκαταπιεστικήπειθαρχία του παλιού μου σχολείου. Υπάρχουν επιπλέον μερικέςανεπαίσθητες
διαφορές στη συμπεριφορά και στο λεξιλόγιο ανάμεσα στους καθηγητές του νέου σχολείου με την πολιτισμένη συμπεριφορά και το λεπτό τους χιούμορ και τους επιφυλακτικούς καθηγητές τηςεπαρχίας,
που ένιωθα να με πνίγει η παρουσία τους. Εδώ μπορώ πολλές φορές να νιώσω τη
μεγάληπαράδοση του Γυμνασίου ακόμα και στον αέρα. Εκεί μπορούσα να
μυρίσω απλώς τη σκόνη της κιμωλίαςπάνω στον πίνακα. Αλλά το πιο σημαντικό είναι
πως έπειτα από το τέλος του πρώτου τριμήνου άρχισα ναενδιαφέρομαι πιο πολύ για μερικές χειροπιαστές διαφορές
που έχει το καινούργιο μου Γυμνάσιο σ’ αυτόπου ο
διευθυντής μας συνηθίζει να ονομάζει διαδικασία μαθήσεως. Τρεις είναι οι
πιο ενδιαφέρουσες απ’αυτές: α) διαφορές στη
μέθοδο μελέτης, β) διαφορές στην πορεία διδασκαλίας μέσα στην τάξη και γ)διαφορές
στο σύστημα εξετάσεων.
Λέξεις και φράσεις που χρησιμοποιούνται
για τη σύνδεση των προτάσεων
σύνδεση ή μετάβαση και αντίθεση:
εξάλλου, όμως, αλλά,
ενώ, αντίθετα, ακόμα και αν, και αν ακόμα, έστω και αν, ωστόσο, παρ’όλα
αυτά, παρόλο που, μολονότι, αν και, και αν, διαφορετικά, όχι μόνο - αλλά και,
σε αντίθετη περίπτωση,απεναντίας, άλλωστε, χωρίς να. . .
σύγκριση ή διάζευξη:
ή, είτε - είτε, ούτε - ούτε, μήτε -
μήτε...
επεξήγηση:
δηλαδή, για
παράδειγμα, για την ακρίβεια, με άλλα λόγια, γι’ αυτό το λόγο, σ’ αυτήν τηνπερίπτωση...
αναλογία - ομοιότητα:
όπως, τόσο - όσο, σε σχέση με, σαν,
με ανάλογο τρόπο…
τρόπος:
έτσι, με αυτόν τον τρόπο, με τον ίδιο
τρόπο, όμοια, παρόμοια, σ’ αυτήν την περίπτωση.. .
αιτία:
διότι, γιατί, επειδή, εφόσον, αφού, καθώς,
για το λόγο ότι. . .
σκοπός:
για το σκοπό αυτό, με το σκοπό να, για να
...
έμφαση ή προσθήκη:
πολύ περισσότερο,
αλλά πιο σημαντικό είναι, αξίζει να σημειωθεί, είναι αξιοση-μείωτο,
ακόμα, εκτός από αυτό, επιπλέον, πέρα από αυτό, εκτός από τα παραπάνω, επίσης,
αναμφίβολα
επιβεβαίωση:
πράγματι, πραγματικά, βέβαια, μάλιστα, και
μάλιστα, κυρίως, ακριβώς, οπωσδήποτε...
χρονική σχέση:
όταν, ενώ, μόλις, ώσπου να, ταυτόχρονα,
παράλληλα, στη συνέχεια, στο μεταξύ, έπειτα, ύστερα, μετά από αυτό,
αργότερα, προηγουμένως, μετά, ύστερα από. . .
τοπική σειρά:
εδώ, εκεί, παραπέρα, δίπλα, πάνω, κάτω…
συμπέρασμα:
άρα, ώστε, λοιπόν, επομένως, τελικά, τέλος, συμπερασματικά, ανακεφαλαιώνοντας,συνοψίζοντας,
με λίγα λόγια, σύμφωνα με τα παραπάνω, με βάση αυτά, συνεπώς. . .
όρος:
με την προϋπόθεση, αν, εκτός αν, κι αν
ακόμα, εφόσον. . .
απαρίθμηση:
πρώτο, δεύτερο..., αρχικά, στη συνέχεια,
τέλος, στο τέλος...
ταξινόμηση ή διαίρεση:
από τη μια... από την άλλη..., το
ένα… το άλλο…
Άλλοι τρόποι σύνδεσης των προτάσεων
1)επανάληψη μιας λέξης που μόλις προηγήθηκε:
Οι καταλήψεις των σχολείων αποτελούν
αγκάθι για την υπουργό Παιδείας. Ένα αγκάθι που ενδέχεται να κρίνει τη
θέση της.
2)αντικατάσταση μιας λέξης με συνώνυμή
της, με αντωνυμία ή με επίρρημα:
Πρώτοι οι μαθητές ζήτησαντην τιμωρία του
συμμαθητή τους. Αυτοί άλλωστε έφεραν στο φως τις ανηθικότητές του.
3)Όταν μιλούμε για αιτίες:
Πρωταρχική αιτία του ... αποτελεί, η ρίζα
του φαινομένου κυρίως βρίσκεται, τηνπρώτη
ευθύνη για το ... έχει, στη διαμόρφωση του ...
σημαντικότατο ρόλο διαδραματίζει, το μεγαλύτερομερίδιο ευθύνης
αναλογεί, η βασικότερη αιτία του φαινομένου είναι, για το φαινόμενο ασφαλώς
ευθύνεται.
4)Όταν μιλούμε για συνέπειες:
Βασική συνέπεια όλων αυτών
είναι, άμεσο αποτέλεσμα όσων έχουν λεχθεί είναι, πρωταρχικό επακόλουθο αυτών είναι, με δεδομένα τα παραπάνω δεν
εκπλήσσει το γεγονός ότι,επόμενο, λοιπόν, είναι, εξαιτίας, λοιπόν, όλων
αυτών, έτσι λοιπόν, επομένως, κατά συνέπεια, όλα αυτάέχουν ως
αποτέλεσμα, απόρροια των παραπάνω είναι…
5)Όταν μιλούμε για τρόπους αντιμετώπισης:
Για να αρθεί το
φαινόμενο χρειάζεται πρώτα – πρώτα,πρωταρχικό τρόπο αντιμετώπισης του...
αποτελεί, Το πρώτο βήμα για την άρση του φαινομένου είναι,
είναι επιτακτική ανάγκη λοιπόν, ο βασικότερος τρόπος επίλυσης του
προβλήματος είναι, μπορεί όμως να αντιμε-τωπιστεί το φαινόμενο αν, τη λύση στο
πρόβλημα θα δώσει, το φαινόμενο θα αντιμετωπιστεί ριζικά αν…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.