Γλώσσα
και κοινωνικοποίηση
Ο
πρώτος κώδικας επικοινωνίας, δηλαδή η μητρική γλώσσα, είναι κοινωνικός θεσμός.
Αυτό σημαίνει ότι η γνώση της μητρικής γλώσσας και η καλή χρήση της είναι το
κυριότερο μέσο ένταξης στην κοινότητα, εφόσον αποτελεί τη βασικότερη προϋπόθεση
για επικοινωνία και για δημιουργία σωστών και ολοκληρωμένων σχέσεων με τα
υπόλοιπα μέλη. Χρησιμοποιούμε την ομιλία για να έρθουμε σε επαφή με τους
άλλους. Για να μην είμαστε μόνοι ή αποξενωμένοι. Και από την άποψη αυτή, η
κατάκτηση της γλώσσας μας βοηθάει να αποφύγουμε την απομόνωση.
Κι
ακόμα, ο κοινωνικός χαρακτήρας της γλώσσας υποδηλώνει ότι πρόκειται για ένα
σύστημα το οποίο λειτουργεί πέρα και πριν από τα συγκεκριμένα άτομα. Κάθε νέος
άνθρωπος υποχρεώνεται να μαθαίνει και να χρησιμοποιεί τη μητρική του γλώσσα,
γιατί σε αντίθετη περίπτωση διατρέχει τον κίνδυνο της περιθωριοποίησης ή και
της απόρριψής του από την ομάδα. Και από την άποψη αυτή η κατάκτηση της
μητρικής του γλώσσας δεν είναι απλώς μια ευγενική πρόσκληση προς το κάθε νέο
άτομο αλλά, μέσα σε ορισμένα πλαίσια, πρέπει να νοείται ως κοινωνική επιταγή.
Έτσι, η κοινωνικοποίηση του ατόμου και η επικοινωνία του με τα άλλα άτομα της
γλωσσικής κοινότητας έρχεται ως αποτέλεσμα της κατάκτησης της μητρικής του
γλώσσας, αλλά και ταυτόχρονα αποτελεί το αίτιο για περαιτέρω καλλιέργεια και
βελτίωση της γλωσσικής του ικανότητας.
Η σχέση όμως μεταξύ ατόμου και γλώσσας δεν
πρέπει να θεωρηθεί ως μονόδρομος, ως πλήρης δηλαδή υποταγή του ατόμου στον
κώδικα του κοινωνικού συνόλου. Όπως, βέβαια, είναι φυσικό, κατά την πρώτη
περίοδο κατάκτησης της γλώσσας από το άτομο, στην οποία μπαίνουν οι βάσεις της
κοινωνικοποίησής του, υπάρχει σίγουρα η έννοια της υποταγής του στην κοινωνική
απαίτηση. Όμως, σε ένα δεύτερο στάδιο ανοίγεται μια ευρεία προοπτική που του
παρέχει δυνατότητες για ελεύθερη προσωπική του έκφραση. Στο πλαίσιο, επομένως,
της χρήσης της μητρικής γλώσσας το κάθε άτομο δημιουργεί το προσωπικό του ύφος
και προβάλλει την ατομικότητά του, παρά το γεγονός ότι η γλωσσική επικοινωνία
στηρίζεται σε ένα φαινόμενο που δημιουργείται και λειτουργεί με κανόνες και
αρχές, οι οποίες καθιερώνονται από το κοινωνικό σύνολο.
Ν.
Μήτσης. (1996). Διδακτική του γλωσσικού μαθήματος. Από τη γλωσσική θεωρία στη
διδακτική πράξη. Αθήνα: Gutenberg, 39-40 (διασκευή).
Παρατηρήσεις
Θέματα 1
Α1. Για ποιους λόγους, σύμφωνα με τον συγγραφέα
του κειμένου, η σχέση του ατόμου με τη γλώσσα δεν είναι μονόδρομος; (60-80
λέξεις)
Α2 α. Με ποιες διαρθρωτικές
λέξεις επιτυγχάνεται η συνοχή μεταξύ των παραγράφων του κειμένου;
Α2 β. Τι δηλώνουν οι λέξεις
αυτές;
"ακόμα" →
"όμως" →
Β1. Να
συντάξετε μια παράγραφο 60-80 λέξεων στην οποία να χρησιμοποιήσετε τις
λέξεις/φράσεις του κειμένου με έντονη γραφή: γνώση της μητρικής γλώσσας,
προϋπόθεση για επικοινωνία, κίνδυνο της περιθωριοποίησης, κοινωνικοποίηση του
ατόμου, καλλιέργεια και βελτίωση της γλωσσικής του ικανότητας. Μέσα από τη
γλώσσα ξεπροβάλλει, αναμφίβολα, ο πολιτισμός ενός λαού
Β2α. Ο τίτλος του κειμένου
είναι κυριολεκτικός/δηλωτικός ή μεταφορικός/ συνυποδηλωτικός.
Β2β Να δώσετε έναν δικό σας
μεταφορικό/συνυποδηλωτικό τίτλο στο κείμενο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.