Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου 2018

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ/ ΕΚΦΡΑΣΗ- ΕΚΘΕΣΗ/ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β' ΛΥΚΕΙΟΥ/ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ- ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ / [Κείμενο 2]


ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΑΠΘ Κορίτσια δασκάλες και αγόρια κουβαλητές

Εν έτει 2009, οι θετικές επιστήμες εξακολουθούν να θεωρούνται αντρική επαγγελματική επιλογή, ενώ οι κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες, γυναικεία. Παρατηρείται, κατά συνέπεια, και σήμερα φυλετικός διαχωρισμός των σπουδών και των επιστημονικών κλάδων.
Σε έρευνα που έγινε στο πλαίσιο των προγραμμάτων για την προώθηση της ισότητας των φύλων στο ΑΠΘ υπό την επιστημονική καθοδήγηση της καθηγήτριας Ψυχολογίας Βασιλικής Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, μεγάλο ποσοστό του δείγματος πιστεύει ότι αρκετά επαγγέλματα εξακολουθούν να χαρακτηρίζονται “ανδρικά” και “γυναικεία”, και η άποψη αυτή, “προφανώς αντανακλά τόσο την ίδια την κοινωνική πραγματικότητα όσο και τις στερεότυπες αντιλήψεις των συμμετεχόντων/ουσών, όσον αφορά τις κοινωνικές σχέσεις των φύλων στο δημόσιο χώρο”. 
Επιπλέον, διατηρείται η αντίληψη για τον τυπικό -ως προς το φύλο- καταμερισμό ρόλων και ευθυνών στην οικογένεια και την εργασία. Όσον αφορά την αγορά εργασίας, υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι η ιδιότητα “άνδρας-κουβαλητής” εξακολουθεί να διατηρείται ως στοιχείο της ανδρικής ταυτότητας, ως εκδήλωση ανδρισμού και ως δέσμευση που συνδέεται με τον ανδρικό ρόλο. 
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο της έρευνας είναι ότι τα κορίτσια, όχι μόνο εμφανίζουν καλύτερες επιδόσεις σε όλους τους τομείς σε σχέση με τα αγόρια, αλλά και θεωρούν την εκπαίδευση σημαντικό παράγοντα για την εκπλήρωση των στόχων και των επιλογών τους. Αυτό σημαίνει ότι η εκπαίδευση παίζει πια πολύ σημαντικότερο ρόλο στις διαδικασίες μετάβασης των κοριτσιών παρά των αγοριών στην ενήλικη ζωή, καθώς φαίνεται ότι αποτελεί το κλειδί για την εκπλήρωση των προσδοκιών τους, δηλαδή για οικονομική ανεξαρτησία, απασχόληση στον τριτογενή τομέα των υπηρεσιών και δυνατότητα συνδυασμού οικογένειας και εργασίας. 

ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ 
Ως προς τις επαγγελματικές επιλογές, το κορίτσι προτιμά το επάγγελμα του εκπαιδευτικού, και γενικά επαγγέλματα που προϋποθέτουν ανώτατη εκπαίδευση είτε στο δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα (συμπεριλαμβανομένης της εργασίας ως ελεύθερης επαγγελματίας). Ωστόσο, ως προς την επιλογή, δίνει μεγάλη βαρύτητα στο συνδυασμό καριέρας-οικογένειας. 
Το αγόρι, αντίθετα, επιλέγει κυρίως επαγγέλματα επιστημόνων ελεύθερων επαγγελματιών αλλά και μικροεπιχειρηματιών και τεχνιτών. 
Στην έρευνα, που παρουσιάστηκε χθες σε ημερίδα για τα αποτελέσματα των ερευνητικών έργων του ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ της Επιτροπής Ερευνών του ΑΠΘ, συμμετείχαν 8.511 μαθητές και μαθήτριες γ’ γυμνασίου, α’ λυκείου και Α’ ΤΕΕ. Από το σύνολο των συμμετασχόντων, ο αριθμός των έγκυρων και πλήρως συμπληρωμένων ερωτηματολογίων ήταν 7.908. (…)
Φιλομήλα Δημολαϊδου ,εφημ. «Μακεδονία» 09-05-2009



Παρατηρήσεις

Α. Για τις ανάγκες μια συζήτησης που πρόκειται να γίνει στην τάξη σας με θέμα τις στερεότυπες αντιλήψεις μελετήσατε το παραπάνω κείμενο. Να γράψετε την περίληψη του κειμένου αυτού με την οποία θα ενημερώσετε τους συμμαθητές σας για το περιεχόμενο του (100-120 λέξεις).

Μονάδες25
Β.
1.     «…αρκετά επαγγέλματα εξακολουθούν να χαρακτηρίζονται «ανδρικά « και «γυναικεία» : Χρησιμοποιώντας την προηγούμενη φράση ως θεματική περίοδο να αναπτύξετε μια παράγραφο 80-90 λέξεων με τη μέθοδο των παραδειγμάτων.
Μονάδες 12

2.     Να σχηματίσετε το διάγραμμα του κειμένου.
Μονάδες 8

3.     Ποια είναι η δομή της 4ης παραγράφου του κειμένου; « Ένα άλλο …εργασίας».
Μονάδες 6

4.     α)επαγγελματική, διαχωρισμός, εξακολουθούν ,ανεξαρτησία, έγκυρων :Για καθεμία από τις προηγούμενες λέξεις να γράψετε ένα αντώνυμο.
Μονάδες 5

β)Να κάνετε φράσεις με δυο από τις λέξεις που σχηματίσατε στην προηγούμενη άσκηση.
Μονάδες 4


Γ. Παραγωγή Λόγου

 Συμμετέχοντας σε ημερίδα που διοργανώνεται στο πολιτιστικό κέντρο της περιοχής σας με θέμα « Στερεότυπες αντιλήψεις» ,διαμορφώνετε μια γραπτή εισήγηση σχετική με τα στερεότυπα που επιβιώνουν σήμερα καθώς και με τα αποτελέσματα της επικράτησης στερεοτύπων και προκαταλήψεων .(500-600 λέξεις ).

Μονάδες 40

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.