Στερεότυπα και προκαταλήψεις
Τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις,
είναι μηνύματα που έχουν αποθηκευθεί στο εσωτερικό της συνείδησης μας, με τρόπο
ώστε να φιλτράρουν την αντίληψη που έχουμε , τόσο για εσωτερικά , όσο και για
εξωτερικά ερεθίσματα. Είναι αξιακά φίλτρα, πολύ καθοριστικά για την συμπεριφορά
μας, τόσο έναντι των δικών μας εσωτερικών παρορμήσεων, όσο και για την
συμπεριφορά μας προς τους άλλους , με τους οποίους ζούμε στο περιβάλλον μας.
Είναι κατά κάποιον τρόπο « οι 10 εντολές μας» , τα « πρέπει» και « τα μη», όπως
έχουν διαμορφωθεί τελικά, για κάθε άνθρωπο, εξατομικευμένα και συχνά ,
ασυνείδητα, από το σύνολο των ερεθισμάτων και των αντιδράσεων τόσο σε
εσωτερικό, όσο και σε εξωτερικό επίπεδο , σε σχέση με την συνείδηση μας.
Είναι χαρακτηριστικά του Υπέρ-Εγώ μας,
προερχόμενα από την οικογένεια, το σχολείο και την εμπειρία μας και ορισμένες
φορές αποκτούν εθνικά χαρακτηριστικά. Δείτε πόσο άσχημα αντιδρά η κοινή γνώμη,
τόσο στο Ισραήλ, όσο και στην Παλαιστίνη για τη διαφήμιση που Ισραηλινοί
στρατιώτες παίζουν μπάλα πάνω απ’ το τοίχος της ντροπής, που τους χωρίζει με
τους Παλαιστίνιους. Οι μεν Ισραηλινοί , έχουν μια στερεότυπη αντίληψη ότι η
ύπαρξη του Κράτους του Ισραήλ αποτελεί μόνιμη απειλή για το δόγμα τους. Τα
στερεότυπα, όμως, μπαίνουν στην καθημερινή μας ζωή από την ημέρα που
γεννιόμαστε και πρέπει να δώσουμε την πρέπουσα σημασία για να περιορίσουμε την
δυναμική τους να κάνουν την ζωή μας συχνά δύσκολη και αδιέξοδη.
Στην Ελλάδα ένα γνωστό τρίπτυχο
στερεότυπο, είναι το Πατρίς- θρησκεία- οικογένεια. Αυτές οι τρεις αξίες,
καθόρισαν την πορεία του Έθνους μας μέχρι σήμερα από την σύστασή του. Όμως, η
σημερινή μας θέση στην Ε.Ε. , η προοπτική για συμμετοχή στην Μεσογειακή
συμμαχία και η ανάγκη για ανεξιθρησκεία στην παιδεία μας και στην κοινωνία μας
για να βγει από την απομόνωση, η ανάγκη για προγαμιαίες σχέσεις, απαιτούν η
γνώση και η επικοινωνία μας να αναβαθμιστεί και να αλλάξουν ριζικά οι αξίες που
διέπουν τις σχέσεις μας στον ευρύτερο χώρο της παγκόσμιας κοινότητας. Για να γίνει
αυτό ,σημαντικό ρόλο μπορεί να παίξει η σχολική ύλη και οι πολιτιστικές
οργανώσεις, σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Μα πάνω από όλα το διαδίκτυο και η
μάθηση του Έλληνα, να συμμετέχει σε ανοιχτό διάλογο για τα πάντα, προκειμένου
να βρει ο κάθε ένας, μια συνειδητή λειτουργία, για να βγει νικητής στην πορεία
για τον εκσυγχρονισμό του τρόπου ζωής και αντίληψης για τα πάντα.
Από τον ημερήσιο τύπο
Παρατηρήσεις
Α. Να
συντάξετε την περίληψη του κειμένου σε 70-90 λέξεις.
Μονάδες 25
Β.
1.
Να δώσετε έναν τίτλο με σχόλιο και έναν
δίχως για το κείμενο
Μονάδες
2
2.
« Αυτές οι τρεις αξίες, καθόρισαν την
πορεία του Έθνους μας μέχρι σήμερα από την σύσταση του.»: α)Να αναγνωριστεί η
σύνταξη και να μετατραπεί στην αντίθετη της.
β)Για
ποιο λόγο χρησιμοποιείται η ενεργητική και για ποιο λόγο η παθητική σύνταξη;
Μονάδες 5
3.
Να δώσετε συνώνυμα των λέξεων:
·
Αποθηκευτεί...................................................
·
Αντίληψη.........................................................
·
Ερεθίσματα.....................................................
·
Αποτελεί..........................................................
·
Διέπουν...........................................................
Μονάδες
5
4.
Να γράψετε τα αντώνυμα των λέξεων :
·
Συνείδησης.....................................................
·
Εθνικά............................................................
·
Συμμετοχή......................................................
·
Απομόνωση....................................................
·
Νικητής...........................................................
Μονάδες
5
5.
« Τα στερεότυπα όμως, μπαίνουν στην
καθημερινή μας ζωή, από την ημέρα που γεννιόμαστε και πρέπει να δώσουμε την
πρέπουσα σημασία για να περιόρίσουμε την δυναμική τους να κάνουν τη ζωή μας
συχνά δύσκολη και αδιέξοδη».: Να αιτιολογήσετε το περιεχόμενο της παραπάνω
φράσης σε 80- 100 λέξεις.
Μονάδες
10
6.
Με ποιο τρόπο αναπτύσσεται η πρώτη
παράγραφος;
Μονάδες
5
7.
Να εξετάσετε τη συνεκτικότητα της
πρώτης παραγράφου.
Μονάδες
3
Γ. Παραγωγή Λόγου
Η ύπαρξη των στερεοτύπων και των
προκαταλήψεων αποτελεί ένα αδιαμφισβήτητο γεγονός για κάθε κοινωνία. Σε ένα
άρθρο 400-500 λέξεων που θα δημοσιευθεί στη σχολική σας εφημερίδα να
ανιχνεύσετε τα γενεσιουργά αίτια τους, καθώς και το ρόλο που πρέπει να διαδραματίσει
η εκπαίδευση για τον περιορισμό τους.
Μονάδες
40
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.