Α. ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ
ΜΕΤΟΧΗ
Αναλύεται σε δευτερεύουσα
αναφορική πρόταση.
α) ´Εναρθρη = δεικτική
αντωνυμία (ίδιο γένος, αριθμό και πτώση με τη μετοχή + αναφορική αντωνυμία
(στην ονομαστική στο γένος και αριθμό της μετοχής)
β) ´Αναρθρη = αναφορική
αντωνυμία (στην ονομαστική στο γένος και αριθμό της μετοχής)
ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
|
ΑΝΑΦΟΡΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
|
α) προῃρούμην γράφειν οὐ τοὺς ἐξηγουμένους.
|
προῃρούμην γράφειν οὐκ ἐκείνους οἳ ἐξηγοῦνται.
|
β) Ποτείδαιαν ἔχουσιν ἐπὶ τῷ ᾿Ισθμῷ οὖσαν.
|
Ποτείδαιαν ἔχουσιν ἥ ἐστι ἐπὶ τῷ ᾿Ισθμῷ.
|
Β.
ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
Αναλύεται σε δευτερεύουσα
πρόταση μόνο όταν εξαρτάται από ρήματα που σημαίνουν αίσθηση, γνώση, μάθηση, μνήμη, δείξη, αγγελία, έλεγχο και
μεταφράζεται με το ότι.
ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
|
ΕΙΔΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
|
ὁρῶ τὰ πράγματα δυσκολίαν ἔχοντα.
|
ὁρῶ ὅτι τὰ πράγματα δυσκολίαν ἔχουσιν.
|
Γ.
ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
1) ΧΡΟΝΙΚΗ
Αναλύεται σε δευτερεύουσα
χρονική πρόταση.
α) Χρονικός σύνδεσμος +
οριστική (πραγματικό)
β) Χρονικός σύνδεσμος + ἂν
αορ. (συνήθως) + υποτακτική (προσδοκώμενο ή αόριστα επαναλαμβανόμενο στο παρόν
και μέλλον)
γ) Χρονικός σύνδεσμος +
ευκτική (αόριστα επαναλαμβανόμενο στο παρελθόν ή απλή σκέψη)
ΣΗΜ. Η επιλογή του κατάλληλου συνδέσμου εξαρτάται
από τη μορφή της χρονικής σχέσης μεταξύ της μετοχής και της κύριας πρότασης.
σύγχρονο: ὅτε, ὁπότε,
ἐνῷ
προτερόχρονο: ἐπεί, ἐπειδή,
ἀφ᾿ οὗ
υστερόχρονο:
ἕως, μέχρι
ΧΡΟΝΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
|
ΧΡΟΝΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
|
α) ταῦτα εἰπὼν ἐπαύσατο.
|
ταῦτα ἐπεὶ εἶπεν ἐπαύσατο.
|
β) τὰς τοῦ πατρὸς προαιρέσεις
ἀναμνησθεὶς ἕξεις παράδειγμα.
|
τὰς τοῦ πατρὸς προαιρέσεις
ὅταν ἀναμνησθῇς ἕξεις παράδειγμα.
|
γ) ἀδικεῖν ἐπιχειροῦσιν οὐκ ἐπέτρεπον.
|
ὁπότε ἀδικεῖν ἐπιχειροῖεν οὐκ ἐπέτρεπον.
|
2) ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ
Αναλύεται σε δευτερεύουσα
αιτιολογική πρόταση.
ἐπεί, ἐπειδή, ὅτι, διότι, ὡς
+ οριστική ή ευκτική του πλαγίου λόγου.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
|
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
|
πεπεικὼς ἐμαυτὸν ἀνέστηκα.
|
ἐπεὶ πέπεικα ἐμαυτὸν ἀνέστηκα.
|
3) ΤΕΛΙΚΗ
Αναλύεται σε δευτερεύουσα
τελική πρόταση.
ἵνα,
ὅπως + υποτακτική ή ευκτική πλαγίου λόγου.
ΤΕΛΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
|
ΤΕΛΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
|
πέμπουσιν εἰς διδασκάλων μαθησομένους γράμματα.
|
πέμπουσιν εἰς διδασκάλων ἵνα μάθωσι γράμματα.
|
4) ΥΠΟΘΕΤΙΚΗ
Αναλύεται σε δευτερεύουσα
υποθετική πρόταση.
Η υπόθεση καθορίζεται από
τον υποθετικό λόγο που προκύπτει.
ΥΠΟΘΕΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
|
ΥΠΟΘΕΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
|
εὖ φερομένης τῆς γεωργίας ἔρρωνται
καὶ αἱ ἄλλαι τέχναι.
|
εἰ εὖ φέρεται ἡ γεωργία ἔρρωνται
καὶ αἱ ἄλλαι τέχναι.
|
Λαβόντες ἐπιστάτην πολὺ ἄν διήνεγκαν.
|
εἰ ἔλαβον ἐπιστάτην πολὺ ἄν
διήνεγκαν.
|
Παραβὰς τις τοὺς νόμους δώσει δίκην.
|
ἐὰν παραβῇ τις τοὺς νόμους δώσει δίκην.
|
τοῖς πρώτοις ἀγῶσι σφαλέντες τὴν ἐλπίδα τοῦ φόβου ἔχουσι.
|
τοῖς πρώτοις ἀγῶσι ἐὰν σφαλῶσι τὴν ἐλπίδα τοῦ
φόβου ἔχουσι.
|
νικῶν μὲν οὐκ ἂν θαυμάζοιο.
|
εἰ νικῴης μὲν οὐκ ἂν θαυμάζοιο.
|
χρηστοὺς μὲν ὄντας ἐτίμων.
|
εἰ μὲν εἶεν χρηστοὶ ἐτίμων.
|
5) ΕΝΑΝΤΙΩΜΑΤΙΚΗ
Αναλύεται σε δευτερεύουσα
εναντιωματική πρόταση.
α) εἰ καὶ + οριστική ή
ευκτική, ἂν καὶ + υποτακτική (πραγματικό)
β) καὶ εἰ + οριστική ή
ευκτική, καὶ ἂν + υποτακτική για καταφατική κύρια πρόταση — οὐδ’ εἰ + οριστική
ή ευκτική, οὐδ’ ἂν + υποτακτική για αποφατική κύρια πρόταση (πιθανό ή αδύνατο)
ΣΗΜ. Η έγκλιση
της υπόθεσης εξαρτάται από την απόδοση.
ΕΝΑΝΤΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
|
ΕΝΑΝΤΙΩΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
|
α) δημοκρατίας οὔσης οὐκ ἔστι
παρρησία.
|
εἰ καὶ ἔστι δημοκρατία οὐκ ἔστι
παρρησία.
|
β) τῶν ἀθλητῶν δὶς τοσαύτην ρώμην λαβόντων
οὐδὲν ἂν πλέον γένοιτο τοῖς ἄλλοις.
|
καὶ εἰ λάβοιεν οἱ ἀθληταὶ δὶς τοσαύτην ρώμην οὐδὲν ἂν πλέον γένοιτο
τοῖς ἄλλοις.
|
6) ΤΡΟΠΙΚΗ
Δεν αναλύεται σε
δευτερεύουσα πρόταση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.